Oululaislähtöinen taistelupeli Gladio Mori perustuu fysiikkasimulaatioon ja realistiseen liikkumiseen

Julkaistu:

Gladio Mori on realistiseen liikkeeseen ja fysiikkasimulaatioon perustuva taistelupeli, jossa pelaajat pääsevät myös liike-editorin avulla itse suunnittelemaan ja luomaan hahmojensa liikkeet. Sitä voi pelata yksin tai maksimissaan neljän pelaajan moninpelinä. Taistelu ja jokaisen nivelen aidon tuntuinen liikkuminen tapahtuvat pelissä hidastettuna, ja toiminta on tarkasti mallinnettua ihmisen realistisesta liikkumisesta. Pelissä taistellaan teräasein, kuten esimerkiksi miekkailemalla.

Oululainen Joonas Pirttikangas kehitti Gladio Morin ideaa ja pelimekaniikkaa vuosia, ja teki peliin liittyen TikTok-videoita sekä Discord-kanavansa jäsenille testiversion pelin demosta. Useampi sata käyttäjää pääsi testaamaan pelin ensimmäisiä versioita, ja palaute oli positiivista. Noin vuosi sitten hän perusti oman toiminimen ja pelilleen sivun pelikauppa Steamiin. Pirttikankaalla ei ollut aiempaa taustaa yrittäjyydestä eikä pelisuunnittelusta, vaan hän on kehittänyt peliä oman peliharrastuksensa pohjalta.

– Sain pelin itse siihen pisteeseen että se tuntui hauskalta. Jossain vaiheessa huomasin, että tekemistä oli itselläni liikaa, kun yhteisö alkoi kasvaa. Heinäkuussa 2024 otin yhteyttä suomalaiseen pelijulkaisijaan, Bonus Stageen, ja yhteistyö heidän kanssaan lähti luontevasti liikkeelle. BusinessOulusta puolestaan sain tukea oman yrityksen perustamiseen liittyen, Pirttikangas kertoo.

Bonus Stage alkoi markkinoimaan peliä ja valmistelemaan sen julkaisua kesällä 2024. Bonus Stagen perustaja Sami Mikkola kertoo, että Gladio Morin potentiaali oli nopeasti havaittavissa.

– Gladio Morin markkinointi toimi hyvin jo ennen meidän mukaantuloamme, ja meitä vähän jännitti tehdä mitään muutoksia, ettei vain rikottaisi jotain toimivaa. Heti aloitettuamme demon pelaajien määrä ja muut markkinoinnin luvut räjähtivätkin yhtäkkiä kovaan kasvuun. Lokakuussa järjestetyssä tulevien uusien pelien tapahtumassa Gladio Mori oli maailmassa neljänneksi pelatuin demo tuhansien muiden joukossa. Totesimme, että koko pelin kaupallinen julkaisu kannattaa tehdä mahdollisimman pian.

Joonas Pirttikangas suunnitteli Gladio Morin oman peliharrastuksensa pohjalta.

Peliyhteisö osallistuu demon kehittämiseen

Indiepelit ovat yleensä ennemmin yksittäisen harrastajan intohimoprojekteja kuin valtavien studioiden rahantekoprojekteja. Pirttikankaan lisäksi Gladio Morin ensivaiheiden kehittämiseen ovat osallistuneet myös peliyhteisön jäsenet.

– Indiepelimaailmassa tuote annetaan usein muokattavaksi pelaajayhteisön käsiin. Pelin nykyisessä vaiheessa pelaajat voivat luoda Gladio Moriin itsenäisesti toimintoja, kuten asuja ja liikesarjoja. Se vaatii taitoa eikä vain näppäimistön hakkaamista. Nämä modaajat työstävät oikeastaan kaikkea mahdollista ja tekevät paljon pelin eteen, kuvailee Pirttikangas.

Hän on yllättynyt pelin suosiosta ja siitä, miten paljon ihmiset viettävät aikaa pelin parissa.

– Puhutaan sadoista tunneista. Yhteisön toiminta on ollut hienoa, ja pelaajat ovat päässeet luomaan ystävyyssuhteita ja arjen sosiaalisia kohtaamisia. Miekkailusta sanotaan, että se on herrasmieslaji, ja pelaajat ovat tämän pohjalta luoneet yhteisöön muita kunnioittavat säännöt.

Mikkola lisää moninpeleissä olevan riskinä se, että pelaajia ei tule riittävästi. Gladio Morin tähänastinen menestys on kuitenkin osoittanut, että kaikille löytyy pelikavereita.

– Toivomme, että peli myy tulevaisuudessakin kovasti, jolloin sen ei tarvitse perustua taustalla toimiviin bottipelaajiin.

Hidastempoinen peli perustuu realististen liikkeiden suunnitteluun ja rakentamiseen.

Tulevaisuus näyttää lupaavalta

Mikkola ja Pirttikangas toteavat, että Gladio Mori on täyttänyt lähes kaikki tavoitteet, joita sille on tähän mennessä asetettu. Pelin kaupallinen tulevaisuus näyttää hyvältä, ja se on pysytellyt marraskuun 2024 lopussa tapahtuneesta julkaisustaan asti Steamissa tuhannen myydyimmän pelin joukossa.

– Tämä on ollut mielestämme hieno matka. Olemme saavuttaneet kovia lukuja: demoa on pelannut maailmanlaajuisesti jo noin 1 000 000 ihmistä. Menestys on ollut ihan hullua.

Vuoden 2025 aikana heillä on tarkoitus siirtyä nykyisestä kehitysversiosta koko pelin julkaisuun ja tuoda peli saataville myös konsoleille. Tällä hetkellä Gladio Mori on saatavilla PC:lle. Eniten pelaajia on Pohjois-Amerikassa, ja Eurooppa tulee toisena. Aasiassa pelin suosio on kasvanut hitaammin, mutta sen odotetaan kasvavan.

Mikkola toivoo, että Oulusta nousisi tulevaisuudessa lisää pelintekijöitä.

– Oululaisena pelijulkaisijana meidät tekee iloiseksi, että myös Gladio Mori tulee Oulusta. Olemme kunnia-asemassa, kun saamme työskennellä lahjakkaiden pelintekijöiden kanssa, ja pelit ovat maailman paras kanava viihteeseen. Tällä hetkellä teemme yhteistyötä kolmenkymmenen eri studion kanssa, joista valtaosa tulee muualta kuin Suomesta. Haluaisimme mieluusti nähdä tulevaisuudessa lisää oululaisia lahjakkuuksia videopelien kentältä.